Jagody goji i ich właściwości

Jagody goji to owoce chińskiej rośliny, znanej pod nazwą kolcowój pospolity. Ich właściwości od tysięcy lat wykorzystywane są w medycynie naturalnej wielu krajów azjatyckich, zwłaszcza w Chinach. Niegdyś wierzono, że regularne jedzenie jagód pozwala wzmocnić system odpornościowy, poprawić stan wzroku i stawów, a także zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób serca i schorzeń wątroby i płuc.

Jagody goji i „superfoods”

Jagody goju zaliczane są do grona tzw. „superfoods”, czyli produktów pochodzenia roślinnego, które wyróżniają się swoim składem i mają bardzo dobry wpływ na organizm. W swoim składzie zawierają sporo białka (w którego skład wchodzi aż 18 aminokwasów), a także cenne kwasy tłuszczowe. Są one również znakomitym źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Znajdziemy tu m.in. fosfor, wapń, żelazo, cynk i selen oraz witaminy z grupy B, C i E.

Za najbardziej wartościowe składniki jagód goji uznaje się karotenoidy i flawonoidy oraz bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP. Badania wykazały, że poprawia on pracę układu odpornościowego i wykazuje działanie przeciwutleniające i antynowotworowe.

Jagody goji i ich wpływ na nasze narządy

Jagody goji znakomicie wpływają na pracę dwóch ważnych narządów: oczu i wątroby.

Ze względu na wysoką zawartość karotenoidów (czego wynikiem jest czerwony kolor owoców) i luteinę, pomagają one chronić nasze oczy przez wolnymi rodnikami i powstającymi w efekcie ich działania, uszkodzeniami siatkówki. Niedobór tych cennych składników w naszej diecie jest jednym z głównych czynników rozwijania się zwyrodnienia plamki żółtej. W dodatku, luteina chroni oczy przed szkodliwym działaniem promieni ultrafioletowych.

W Tybecie jagody goji wykorzystywane są w terapiach oczyszczających nasz organizm, a przede wszystkim wątrobę, z toksyn. Badania na myszach potwierdziły ich wysoką skuteczność w ochronie wątroby przez uszkodzeniami wywołanymi dietą bogatą w tłuszcze.

Wykorzystanie jagód goji

Jagody goji przypominają w smaku żurawinę, ale są nieco bardziej kwaśne i mniej słodkie. Można je spożywać na surowo, ale ze względu na ich dużą kaloryczność, nie można jeść ich bez opamiętania.

W Chinach jagody są suszone, a następnie gotowane. Tak przyrządzone dodaje się do potraw z ryżem, zup i sosów lub miesza z warzywami. W Azji bardzo popularne jest także parzenie herbaty ziołowej z jagodami goji. Poza tym produkuje się z nich soki i alkohole.

Wyciągi z jagód goji są częstym składnikiem suplementów diety w postaci proszków lub tabletek. Poleca się je wszystkim osobom prowadzącym aktywny tryb życia, których dieta nie jest wystarczająco bogata w składniki odżywcze.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *